Kövess a Facebookon!
Instagramon is megtalálsz!
+36 (30) 831-3324
profigyogytorna@gmail.com
XII. Déli pu.
XI. Újbuda
huen
2019. október 9.

Túra – miért, kinek és hogyan?

Gyógytornászként én magam is gyakran ajánlom a túrázást a pácienseimnek, akár egy sérülést vagy műtétet követő rehabilitáció részeként, akár mint mozgásformát azoknak, akik eddigi mozgásszegény életmódjukat szeretnék lecserélni. De egy jól megválasztott, hosszabb, magasabb szintkülönbségen át vezető túra kihívást jelent az aktív, sportos fiataloknak is. Lássuk miért is éri meg túrázni?
  • Egy edzettségi szintünnek megfelelő túra a kardio edzések minden előnyével jár: csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek, stroke és cukorbetegség kialakulásának kockázatát, pozitívan befolyásolja a vérnyomást, csökkenti a koleszterinszintet.
  • A csontsűrűségre is hatással van, a túra miatt napon töltött idő pedig a D-vitamin termelésre is hat, ami szintén kedvez a csontok egészségének.
  • Fogyni vágyóknak is ideális választás lehet: személyenként változóan, tempótól, túraútvonaltól függően óránként 400-600 kalóriát égethetünk el. (Persze érdemes odafigyelni a hátizsákba pakolt ételeinkre is. Ha édes kekszekkel, cukros üdítőkkel és szendvicsekkel készülünk az útra, ugyanennyi kalóriát gyorsan be is vihetünk.)
  • Az egyenetlen felszínen észrevétlenül is olyan izomcsoportokat dolgoztatunk meg, amiket egy sima felszínen kevésbé. Így például pozitív hatással van a talpra és bokára is, amiknek folyamatosan alkalmazkodni és dolgozni kell, hogy egyensúlyunkat meg tudjuk tartani nehezebb felszíneken is. Ezek a mozgások bár természetesek a testünknek, a hétköznapok során kevésbé használjuk ki az aszfalton, vagy épületeken belüli közlekedés során. A sok irányváltással járó sportok esetén viszont elengedhetetlen egy rugalmas, erős boka a sérülések elkerülése céljából.
  • Szintén az egyenetlen felszín előnyének tudható be a túrázás pozitív hatása az egyensúly-érzékre.
  • A természetben töltött idő és mozgás bizonyítottan pozitív hatással van mentális egészségünkre is, és serkenti a kreatív problémamegoldó képességet.
  • Közösségi élmény. Túrázni legjobb baráti társasággal, családdal, és más sportokhoz képest, itt nem csak pihenéskor, de gyaloglás közben is zavartalanul lehet beszélgetni.
túra

Túrázni szinte mindenki tud, azonban ha egészséggel kapcsolatos problémáink vannak, érdemes ezeket figyelembe venni, szükség esetén ezekhez alkalmazkodni!

  • Szívbetegség esetén érdemes először szakemberrel konzultálni, és ez alapján választani útvonalat. Hasznos többször pulzust mérni, megbízható pulzusmérő órát vinni magunkkal, igény szerint több pihenőt beiktatni. Kifejezetten szív- és érrendszeri- illetve cukorbetegséggel élők számára kialakított tanösvények is léteznek Budapest és Mikolc környékén. Ide kattintva megtekinthetőek.
  • Térd- és csípőízületi bántalmak, vagy egyensúly problémák esetén hasznos lehet nordic walking botok beszerzése és azok helyes használatának elsajátítása.
  • Amennyiben egészségügyi problémák miatt aggódunk, hogy mégsem tudjuk az egész tervezett távot teljesíteni, olyan útvonalat válasszunk, ahol több lehetőség is van kiszállásra!

A túra veszélyei és megelőzésük:

  • Mindenekelőtt fontos a megfelelő útvonal kiválasztása és a tervezés! Ha nem szoktál sportolni, nem túrázol rendszeresen, először egy rövidebb 5-10 km-es útvonalat vállalj be, minimális szintkülönbséggel. Később a távot és szintkülönbséget fokozatosan növelheted. Hosszabb távokon pedig számolj mindig egy kis plusz idővel, ha esetleg valami miatt a szokásosnál lassabban tudtok haladni, se sötétedjen rátok az erdő közepén.
  • Ha rendszeresen mennél túrázni, szükséges lesz egy megfelelő lábbeli beszerzése. Egy rövidebb, könnyebb túraútvonalhoz akár egy sima edzőcipő is elegendő, azonban azoknak, akik gyakrabban mennek túrázni, és bevállalnak már kisebb-nagyobb szintkülönbségeket is, mindenképpen érdemes egy túracipő beszerzése.
  • Bár vannak bátrak, akik rövidnadrágban is bevállalják, nagyon ajánlom a hosszúszárú nadrág viseletét! Sok kellemetlen csalán- és rovarcsípéstől menthet meg.
  • A túra során kifejezetten figyeljünk oda a megfelelő folyadékbevitelre!
  • Mindig legyen nálunk elsősegély csomag, fertőtlenítő- és kötszerrel, sebtapasszal, általános gyógyszerekkel.
  • Ne feledkezzünk meg a kullancsriasztó sprayről, illetve a naptejről sem! Érdemes minden túra után ellenőrizni, hogy tényleg kullancsmentesek maradtunk-e.
  • Legyen mindig nálatok telefon! Előfordulhat, hogy segítséget kell hívnotok, de egy okostelefon nagyon sokat segíthet az útvonal követésében akkor is, amikor nem egyértelműek a jelzések.
  • Ha állattal találkoztok az úton, ne zargassátok, ne nyúljatok hozzá! Sajnos többször előfordul, hogy túrázók jóhiszeműen „megmentenek” őzgidát, akit magányosan találtak a fűben. Azonban az őzsuták gyakran magára hagyják a kicsinyeiket hosszabb-rövidebb időre, majd visszatérnek. Egy magányosan, fűben fekvő gidának valószínűleg semmi baja, nem árva, nem szorul megmentésre!
  • A kellemetlen találkozások az erdei állatokkal igen ritkák, és általában könnyedén elkerülhetőek azzal, hogy nem egyedül, síri csendben osonunk az erdőben. Egy pár fős túrázó társaság beszélgetése már bőven elég zaj arra, hogy elkerüljenek. (Igen a medvék és a vaddisznók is inkább elkerülnek, ha hallanak.)
  • És a már nem hiába unalomig ismételgetett tanács:

Soha ne térj le a kijelölt útvonalról!

Egy-egy túra remek alkalom arra, hogy szabadidőnket társaságban, aktívan töltsük el, és nem csak fizikális és mentális egészségünknek kedvez, de rengeteg élménnyel is gyarapodhatunk.


Korábban megjelent blogbejegyzések: